Plaatjes in je hoofd

Er zit een jongen bij mij aan tafel. Hij zit in groep 4 en is spontaan en vrolijk. Hij heeft alleen wel veel moeite met heel veel dingen op school: rekenen, spelling, lezen... eigenlijk is het allemaal lastig. En lezen vindt hij stom. Gelukkig blijft hij ondanks alles vrolijk en hij oefent graag met mij.

We starten daar vandaag mee en ik heb het toneelleesboekje "Dirk speelt met vuur" meegenomen. Het ontcijferen  van de woorden gaat langzaam en veel leest hij nog spellend. Maar hij maakt ook "vreemde" fouten, waardoor ik merk dat hij niet bezig is met het de zinnen of het verhaaltje. Deze jongen gaat het waarschijnlijk nog lang moeilijk hebben met lezen, dus ligt een lage leesmotivatie op de loer. En dat wil ik graag voorkomen!Ook is het handig als je wel een beetje weet waar de tekst over gaat, omdat je dan vanuit de context beter kunt inschatten (ik zeg tegen de kinderen altijd "slim gokken") welke woorden er gaan komen.

Ik vraag dus aan deze jongen of hij plaatjes ziet in zijn hoofd. Of hij de draak in zijn hoofd kan zien. Antwoord: nee, ik zie niks!

Ik zie nooit plaatjes in mijn hoofd", zegt hij, "dat kan ik niet!""Tuurlijk wel", zeg ik. "let maar eens op." Ik vraag of hij wil vertellen hoe zijn kamer eruit ziet. En dat lukt met gemak.En kun je ook een hond voor je zien? "Ja!""Zie? Je kunt best plaatjes in je hoofd zien. Je bent dat alleen niet gewend!".

Daarna doen we nog wat visualisatie-oefeningen en we bespreken dat je zelfs filmpjes in je hoofd kunt zien. Net als TikTok filmpjes. Hierna gaan we verder met lezen. Steeds bespreken we even welke plaatjes we in ons hoofd zien en... het lezen gaat meteen een heel stuk beter!Zelfs betekenisloze woorden zoals de lidwoorden worden gemakkelijker voor hem, omdat hij "de draak" of "het vuur" verwacht in de zin.

En het belangrijkste is wel dat hij spontaan zegt: "Hé, nou is het leuker!"


Tags


Misschien ook interessant:

>