Leesbegrip verbeteren

Begrijpend lezen is voor heel erg veel kinderen en jongeren moeilijk: ze weten niet goed wat ze moeten doen en halen lage cijfers voor begrijpend lezen of de teksten van de talen op de middelbare school.

Vaak hebben deze kinderen (of hun ouders) te horen gekregen dat ze een kleine woordenschat hebben of vooral weinig inzicht. De verwachtingen van de leerkracht zijn laag en je kind gaat niet vooruit. 

succes

Maar weet je dat het vaak helemaal geen inzichtprobleem is? En dat het meestal behoorlijk meevalt met die woordenschat? De meeste kinderen weten gewoon niet wat ze moeten doen. Ze controleren niet of ze eigenlijk wel begrijpen wat ze lezen, worstelen zich door de tekst en gaan snel naar de vragen. 

En dat kan echt anders!

Uniek

Wij bij Obalo hebben een unieke aanpak ontwikkeld: de LeesInzicht aanpak, waarmee we al jaren kinderen en jongeren helpen om teksten beter te begrijpen. Met veel succes! We doen dit in onze "gewone" begeleiding voor alle leeftijden. En sinds kort hebben we ook de LeesInzicht Boostclub voor kinderen van groep 6 tot en met 8! 

Meer weten over de LeesInzicht Boostclub?

Klik op de knop hiernaast en lees er alles over: waarom het werkt, hoe het werkt, wanneer het is en hoe je je kind aanmeldt.

Wat maakt onze aanpak anders?

Bij begrijpend lezen op school leren kinderen dat je bij lezen heel veel dingen tegelijk moet doen. Je hebt verschillende strategieën en tekstsoorten, moeilijke woorden en ook nog eens verschillende soorten vragen. En veel kinderen kunnen daar prima mee uit de voeten.
Maar als je begrijpend lezen lastig vindt, dan is het een warboel aan dingen die je zou kunnen doen. En dat begint al met niet checken of je het eigenlijk wel begrijpt. Deze kinderen lezen maar door, ook al begrijpen ze er (nog) niks van. Gewoon omdat ze niet weten wat ze moeten doen. 

Begrijpend lezen lukt wél

Bij Obalo gebruiken we al jarenlang succes met een aanpak die de kinderen en jongeren echt de kern leert van leesbegrip: de LeesInzicht aanpak. Deze is gebaseerd op onze ervaring, maar ook op de kennis uit talloze wetenschappelijke onderzoeken. Want we verzinnen natuurlijk niet zomaar wat! We leren ze een paar dingen: steeds controleren of je begrijpt wat je leest (en wat je moet doen als dat niet zo is), hoe je informatie uit een tekst haalt en dit verbindt aan wat je al weet. En ook hoe je vragen beantwoordt. En dan gaat er een wereld voor ze open!

Wil weten hoe we het leesbegrip van je kind (op de basisschool maar ook op het voortgezet onderwijs!) kunnen verbeteren? Klik op de knop hieronder, maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek en kom even op de koffie!

Maak snel een afspraak

Wil je weten hoe wij je het leesbegrip van je kind voor altijd kunnen verbeteren?
Maak dan snel een afspraak voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. 


Misschien interessant: onze blogs over begrijpend lezen

Snappen wat je leest is fijn, zeker als je er ook nog iets mee moet doen. Daarom is begrijpend lezen een must bij alle vakken, zowel op de basisschool als

Geef je leesinzicht een Boost

"Dat zoeken we op!" Misschien gebruik je deze zin ook wel eens wanneer je iets even niet weet. De zin komt uit een van mijn favoriete televisieprogramma’s: Twee voor twaalf.

Dat zoeken we op!

Jip* zit voor mij en leest hardop een tekstje aan mij voor. Het gaat over een walvishaai en een zeeolifant, maar terwijl Jip leest vraag ik me af of hij

De mythe van vlot lezen en leesbegrip

>