Kruipen en leerproblemen

Als je kind als baby niet heeft gekropen, kan dit  een signaal zijn dat de psychomotorische ontwikkeling van je kind niet helemaal optimaal is verlopen. En dat kan zorgen voor leerproblemen.


Kruipen

Wat doe je nou met kruipen? Je steunt op armen en knieën terwijl je je evenwicht houdt en je armen en benen samen laat werken. Ook je linker en rechter lichaamshelft moeten samenwerken, anders lukt het kruipen niet.
Tijdens kruipen zet je namelijk tegelijkertijd je linker hand en rechter onderbeen naar voren en daarna meteen je andere hand en been, dat vergt een goede samenwerking tussen je ledematen. En terwijl je je voortbeweegt, hou je je hoofd in balans én beweeg je met je hoofd. Je ogen kijken waar je naartoe gaat of focussen op iets wat je graag wilt pakken. Ben je waar je wezen wilt dan ga je zitten om ermee te spelen. Of je bent al zo ver dat je kunt gaan staan om iets te pakken. Intussen leert je hoofd om onafhankelijk van je romp en armen te bewegen. Dat kon je daarvóór nog niet, je leert dat o.a. tijdens het kruipen. Met andere woorden, je leert reflexen te onderdrukken om een stapje verder te komen in de ontwikkeling van goede houdingsreflexen en daarmee van goed gecoördineerd en makkelijk bewegen.

Wat kan het gevolg zijn van niet kruipen?

  • Kinderen die niet goed en rustig recht(op) kunnen zitten op school of aan tafel, of helemaal over de tafel heen liggen tijdens het schrijven en tekenen hebben daarvoor vaak een goede reden: hun houdingsreflexen zijn nog niet voldoende geautomatiseerd, waardoor ze constant op zoek zijn naar balans. En dat heeft ook weer gevolgen voor hun aandacht en het verwerken van informatie
  • Nóg een voorbeeld is dat het niet zo snel kan wisselen tussen het lezen op het bord en in zijn schrift of niet snel kan wisselen tussen lesboek en schrift. Het doet veel langer over zijn taak en bovendien maakt hij sneller fouten in bijv. het overschrijven of het wisselen van regel waardoor fouten ontstaan. De concentratie lijdt er ook onder omdat alles zoveel inspanning vergt. Het kind komt vaak niet klaar met zijn taken.

Billenschuiven

Sommige kinderen kruipen niet, maar schuiven op hun billen en dan mist het dus een heleboel leerzame dingen. Het steunen op je armen, balanceren, hoofd optillen én de samenwerking tussen dit alles. Hierdoor kunnen bepaalde houdingsreflexen blijven bestaan, ook al gaat het daarna staan en lopen!

Er zijn verschillende redenen waarom een kind kan gaan billenschuiven in plaats van kruipen:

  • Een gladde vloer in huis
  • Erfelijke aanleg
  • Een groot hoofd
  • Veel tijd in zithouding in wipstoel of Maxi-Cosi doorbrengen
  • Veel op de rug liggen
  • Vroeg tot zithouding trekken

Psychomotorische ontwikkeling

Om tot leren te komen heeft een kind dus een goed fundament nodig. De basis voor dat fundament heeft alles te maken met bewegen en groeien. Wordt er om één of andere reden een beweegmijlpaal, zoals het kruipen, overgeslagen dan integreren de reflexen niet voldoende en wordt er geen goede basis gelegd voor hogere vaardigheden zoals: concentreren, gedrag, kunnen leren, plannen en organiseren enz. Dus het overslaan van het kruipen kán wel gevolgen hebben.

Herken je dit bij je kind? Lees dan eens meer over onze psychomotorische remedial teaching!


Tags

kruipen, leerproblemen, psychomotoriek


Misschien ook interessant:

Schrijven is hersengymnastiek!

Schrijven is hersengymnastiek!
>