Is PMRT hetzelfde als bewegend leren?
Agnes geeft PMRT - psychomotorische Remedial Teaching, waarbij ze werkt aan het bewegen van kinderen en jongeren. Maar is dat hetzelfde als bewegend leren?
Bewegen is gezond, dat weten we allemaal, maar weten we ook waarom? Bewegen zorgt voor meer zuurstof in je systeem en meer energie, maar het stimuleert ook de aanmaak van verbindingen met het brein, waardoor informatie sneller zijn weg kan vinden. Bewegend leren heeft dan ook beslist nut, vooral voor kinderen die op die manier gemakkelijker informatie verwerken. Denk aan lopen, terwijl je je woordjes leert. Stuiten met een balletje tijdens het overhoren. Springend de tafels leren de letters van een woord bij spelling. Allemaal dingen die je in de klas of thuis kunt doen.
PMRT
PMRT is geen bewegend leren. PMRT staat voor psychomotorische remedial teaching. Remedial teaching is kijken naar hiaten in het leerproces en daar dan mee aan de slag gaan, zodat het kind weer zelfstandig verder kan. Psychomotorisch verwijst naar de basis voor de leerontwikkeling, naar de ontwikkeling van de motoriek. Neurale rijpheid noemen we dat ook wel. Een kind is pas volledig ‘rijp’ vanaf een jaar of 7. Voor die tijd vinden dus allerlei processen plaats die er voor moeten zorgen dat een kind in balans is, zichzelf op de been kan houden, goed kan lopen, zitten en bewegen en uiteindelijk stil kan zitten en luisteren en kijken naar informatie die tot hem komt. Voordat het zover is kan er van alles gebeuren.
Reflexen
Al voor de geboorte worden reflexen actief die het kind moeten helpen de weg naar buiten te vinden. Tijdens de geboorte worden er reflexen ‘aan’ gezet. Een kind komt hulpeloos ter wereld en zal dus om te kunnen overleven reflexmatig handelen. Die reflexen helpen hem om aan te geven dat het honger heeft, het hoofd te draaien naar de juiste borst, het hoofd op te tillen om de wereld te verkennen, zijn handen uitsteken naar iets wat het ziet, in de mond steken van iets wat het niet kent, omrollen om ergens beter bij te kunnen en uiteindelijk gaan kruipen en lopen.
Al deze dingen kan het kind niet zonder dat er reflexen actief zijn. zodra het kind iets nieuws kan heeft het die reflex niet meer nodig en zal deze verdwijnen. Verbindingen met het brein worden door deze ontwikkeling versterkt en gesmeerd, waardoor de informatieverwerking die nodig is voor het leren goed kan verlopen. Maar niet ieder kind wordt onder de meest gunstige omstandigheden geboren. Niet iedere zwangerschap verloopt zonder problemen. Niet elke baby wordt geboren in een omgeving zonder stress. Het kan voorkomen dat een kind belangrijke beweegmijlpalen, zoals het kruipen, overslaat.
Fundament
Als reflexen niet uitdoven, maar om wat voor reden dan ook ‘aan’ blijven staan, dan zal het kind onvolledig rijpen en onrijp beginnen aan een leerproces waar het eigenlijk nog niet aan toe is. Het kan ook zijn dat er pas later iets gebeurt waardoor reeds gedoofde reflexen weer ‘aan’ gaan. Als dat het geval is en het kind loopt vast in het leerproces of loopt sociaal emotioneel vast, dan is het belangrijk dat er door middel van oefeningen gewerkt wordt aan de reflexen en motorische rijpheid. Dat doen we door ritmische bewegingen en oefeningen. Verder kijken we ook naar de visuele en auditieve ontwikkeling als er aanwijzingen zijn dat daar wellicht iets hapert. Zowel de reflexen als de visuele- en auditieve informatieverwerking kunnen we screenen. Dat doen we dan ook aan het begin van een PMRT traject, zodat we effectief kunnen werken aan een stevig fundament, een brede basis.
Herken je dit bij je kind? Lees dan eens meer over onze psychomotorische remedial teaching! Of maak HIER meteen een afspraak voor een gratis adviesgesprek bij Agnes.