Niet kruipen leidt altijd tot leerproblemen

Dit is niet helemaal waar, maar wel vaak: 

Als je kind als baby niet heeft gekropen, kan dit zeker een signaal zijn dat de psychomotorische ontwikkeling van je kind niet helemaal optimaal is verlopen. En dat kan inderdaad zorgen voor leerproblemen.

Wat kan het gevolg zijn van niet kruipen?

  • Niet goed en rustig recht(op) kunnen zitten op school of aan tafel, of helemaal over de tafel heen liggen tijdens het schrijven en tekenen
  • Moeite met aandacht, concentratie en het verwerken van informatie
  • Moeite met snel wisselen tussen het lezen op het bord en in het schrift, of tussen lesboek en schrift  
  • Langer doen over een taak, werk vaak niet af
  • Overschrijf-fouten en fouten in het lezen van de juiste regel

Psychomotorische ontwikkeling

Om tot leren te komen heeft een kind dus een goed fundament nodig. De basis voor dat fundament heeft alles te maken met bewegen en groeien.  Wordt er om één of andere reden een beweegmijlpaal, zoals het kruipen, overgeslagen dan integreren de reflexen niet voldoende en wordt er geen goede basis gelegd voor hogere vaardigheden zoals: concentreren, gedrag, kunnen leren, plannen en organiseren enz. Dus het overslaan van het kruipen kán wel gevolgen hebben.

Herken je dit bij je kind? Lees dan eens meer over onze psychomotorische remedial teaching!

 Lees meer over kruipen en leerproblemen in de blog van Agnes daarover!


Tags

kruipen, leerproblemen, psychomotoriek


Misschien ook interessant:

>