Veel leerlingen van het voortgezet onderwijs geven tijdens het gesprek voorafgaand aan de begeleiding aan dat ze van alles lastig vinden, behalve Engels. Door al het gamen en filmpjes kijken klinkt het Engels voor hen bijna net zo vertrouwd als onze eigen spreektaal. Grammatica en woordjes leren kan soms nog wel lastig zijn, maar meestal komen ze er met wat tips en trucs daarna zelf prima uit.

Dyslexie en Engels

Anders is het bij leerlingen met (ernstige) dyslexie. Leerlingen met dyslexie hebben moeite met de fonologische verwerking van taal. Dat houdt in dat er een verminderd bewustzijn is van de klankstructuur. En het Engels heeft een zeer verwarrende klankstructuur. Veel woorden klinken (bijna) hetzelfde, maar je schrijft ze anders en ze betekenen ook wat anders. Bijvoorbeeld: to – too – two of were – we’re – where. Maar ook de belangrijke namen van de grammaticale tijden zijn voor leerlingen met dyslexie vaak moeilijk te verbinden aan iets dat ze al kennen. Het zijn voor hen vaak abstracte begrippen. Pas als je de woorden echt gaat uitpluizen begint er iets te dagen. Visueel ondersteunen helpt hierbij, maar dan hebben we het nog steeds over het woordbeeld. Hoe het klinkt blijft lastig. Zo kan het gebeuren dat een leerling na 3 jaar Engels nog steeds geen woord verstaat van wat er tijdens de les gezegd wordt, laat staan dat hij weet wat hij ermee moet. Leerlingen met dyslexie missen daardoor veel van de instructie.

Engels is soms extra lastig

Waarom is vooral Engels vaker lastig voor leerlingen met dyslexie? Engels is een niet klankzuivere taal. Spaans en Italiaans zijn wat dat betreft gemakkelijker te leren. Je schrijft wat je hoort en je zegt wat je ziet. Het aantal leerlingen met dyslexie is in Engeland zelf ook veel hoger dan in bijvoorbeeld Italië. En dat heeft dus niets te maken met de kwaliteit van het taalonderwijs of met het IQ van de leerlingen, maar alles met de complexheid van de taal zelf. Maar niets is onmogelijk. Inzicht krijgen in het hoe en waarom helpt. Inzet van visuele ondersteuning bij de uitspraak van groepen woorden helpt ook. Klinkt als… En zo zijn er wel meer handigheidjes. Engelse films en liedjes beluisteren is bijvoorbeeld erg belangrijk om vertrouwd te raken met hoe het klinkt. Films kun je bijvoorbeeld kijken met Engelse ondertiteling. En veel Engels praten, ook al vind je het spannend. Hardop woorden en zinnen uitspreken helpt enorm bij het leren herkennen en begrijpen van een taal.

Ook al is Engels niet hun hobby... het is wel belangrijk om het een beetje te kunnen. Natuurlijk om je diploma te halen, maar ook voor daarna: op een vervolgopleiding en in je werk. Ook als je dyslexie hebt. 

Hulp nodig bij engels?

Of je kind nou wel of geen dyslexie heeft, als Engels niet goed lukt wordt het wel lastig op school. En gelukkig kunnen wij daarbij helpen!


Tags

dyslexie, Engels, fonologie, grammatica, leren


Misschien ook interessant:

Schrijven is hersengymnastiek!

Schrijven is hersengymnastiek!
>