Hallo leerkracht, leraar, docent, IB-er of mentor, fijn dat je er bent. We werken graag samen met jou aan een goede schoolontwikkeling van leerlingen. Dit zorgt voor zelfvertrouwen, maakt dat ze beter in hun vel zitten en vermindert spanning thuis. En op de langere termijn zorgt het ervoor dat onze leerlingen als volwassene de skills hebben om zich in onze maatschappij goed te kunnen redden.
Hieronder vind je een aantal tabs met verschillende soorten informatie. Mis je nog iets? Laat het ons dan gerust weten!
-
Onze Vragen over Jouw leerling
-
onze hulp aan leerlingen
-
Jouw school en obalo
-
wat vind jij?
-
Links En Downloads
-
Vaak gestelde vragen
Vragen over jouw leerling
We willen je graag wat vragen stellen over een leerling. Natuurlijk realiseren we ons dat dit wat van jouw kostbare tijd vraagt, maar jouw antwoorden kunnen ons helpen om de leerling beter te begrijpen en te helpen. Zo zorgen we er samen voor dat deze leerling vooruit komt. Alvast enorm bedankt!
Je kunt je antwoorden hieronder invullen. Als je aan het eind je mailadres invult, krijg je de antwoorden ook per e-mail toegestuurd, maar dat is niet noodzakelijk.
Onze gespecialiseerde Remedial Teaching
Obalo is een praktijk voor Remedial Teaching in Raalte, waar kinderen en jongeren van ongeveer 8 tot en met 18 jaar terecht kunnen als er iets in de schoolontwikkeling niet goed verloopt. Wij, Agnes Eisses en Elvira Pont, zijn beiden opgeleid tot basisschoolleerkracht en vervolgens hebben we ons verder gespecialiseerd in het vak van Remedial Teacher.
In ons werk merkten we dat er bij veel van onze leerlingen dieperliggende oorzaken speelden. Daarom zijn we ons nog verder gaan scholen op dat gebied: Elvira tot Psychodiagnostisch Remedial Teacher en Agnes tot Psychomotorisch Remedial Teacher. Beide specialismen richten zich op het verwerken van informatie in het brein. Psychodiagnostiek aan de cognitieve kant en psychomotoriek aan de kant van lichamelijke beweging en coördinatie. Hierdoor kunnen we een brede benadering bieden bij het begrijpen en ondersteunen van de leerbehoeften van kinderen.
Hieronder vertellen we je meer over de verschillende vormen van Remedial Teaching die wij bieden.
Remedial Teaching (RT)
- Uitleg: Remedial Teaching is een algemene aanpak die gericht is op het helpen van leerlingen met leerproblemen of achterstanden. Wij geven de RT in principe individueel, waarin de specifieke behoeften van de leerling centraal staan.
- Voordelen: RT biedt maatwerkondersteuning, waardoor leerlingen hun zwakke punten kunnen verbeteren. We werken bijvoorbeeld aan de nodige basisvaardigheden, aan het uitleggen en helpen verwerken van leerstof, het opvullen van hiaten in de leerlijn en de manier van leren, huiswerk maken en plannen.
- Voorbeeld: RT kan geschikt zijn voor een leerling die moeite heeft met een enkel schoolvak of bijvoorbeeld het leren van de talen. Wij bieden dan extra aandacht en oefeningen, die passen bij het kind, om de kennis van het betreffende schoolvak te versterken.
Ook zetten we RT in bij vakoverstijgende schoolse vaardigheden, zoals begrijpend lezen of de aanpak van het leren van wiskunde of vakken met veel tekst.
Wil je weten wat het verschil is tussen bijles en RT? Klik dan hier!
Psychomotorische Remedial Teaching (PMRT)
- Uitleg: PMRT richt zich op de neuromotorische ontwikkeling en lateralisatie van leerlingen. Als deze ontwikkeling niet goed verloopt, kan dit leiden tot leer- en gedragsproblemen. Bij PMRT doen we specifieke bewegingsactiviteiten om achterstanden in de neuromotorische ontwikkeling te verminderen, wat resulteert in verbeterd leren en gedragsverandering.
- Voordelen: PMRT kan de neuromotorische ontwikkeling van leerlingen verbeteren, waardoor ze beter kunnen leren en bepaalde gedragsproblemen verminderd kunnen worden. Het kan bijdragen aan een positieve verandering in het leervermogen en gedrag van de leerlingen.
- Voorbeeld: PMRT kan geschikt zijn voor een leerling die erg beweeglijk is, letters omdraait of bijvoorbeeld een slecht handschrift heeft. Door specifieke bewegingsactiviteiten kunnen wij de neuromotorische ontwikkeling van de leerling ondersteunen en zo het leren en gedrag van de leerling positief beïnvloeden.
Psychodiagnostische Remedial Teaching (PDRT)
- Uitleg: Psychodiagnostische Remedial Teaching richt zich op het begrijpen en verbeteren van de cognitieve processen van leerlingen. Wanneer er problemen zijn in de executieve functies of de verwerking van informatie heeft dit vaak grote invloed op het leren op school, het begrijpen en onthouden van uitleg en op de leerprestaties. Met tests en observaties ontdekken we welke cognitieve processen problemen veroorzaken, waar we dan heel gericht aan kunnen werken.
- Voordelen: Dit type RT biedt inzicht in de specifieke leerbehoeften van een leerling, waardoor we heel gerichtere ondersteuning kunnen bieden. We werken in de breedte, waardoor er niet alleen op een enkel vak vooruitgang wordt gezien, maar bij alle vakken waar de problemen een rol kunnen spelen.
- Voorbeeld: Voor PDRT wordt gekozen wanneer een leerling een breder probleem lijkt te hebben: concentratie bij veel vakken is lastig, alle tekstvakken zijn moeilijk, of het lukt niet goed om uitleg of lesstof te onthouden. En als er problemen zijn die niet bij het kind lijken te passen, geeft PDRT inzicht.
Jouw school en Obalo
We begrijpen dat soms de schoolontwikkeling niet altijd even soepel verloopt, maar de oorzaak nog niet helemaal duidelijk is. Onze missie is simpel: we willen kinderen en jongeren begrijpen en helpen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past en vol zelfvertrouwen de toekomst tegemoet gaan.
We helpen vooral kinderen van wie de ouders bij ons aankloppen voor hulp. Maar we kunnen jullie als school ook ondersteunen. Zeker nu het vaak lastig is om de formatie rond te krijgen en er soms minder mensen beschikbaar zijn om kinderen individueel te helpen.
We kunnen helpen met:
- Remedial Teaching (RT), Psychodiagnostische Remedial Teaching (PDRT), of Psychomotorische Remedial Teaching (PMRT) voor één of meer leerlingen op school. We geloven in concrete en gerichte ondersteuning die werkt. voor de leerling. Als dat gewenst is en nodig, kunnen we ook advies geven over hulp in de klas. Of het nu gaat om begrijpend lezen, rekenen, of leren in het algemeen, we kijken naar de onderliggende problemen en helpen leerlingen op een praktische manier.
- Workshops, bijvoorbeeld over reflexintegratie, werkgeheugen, cognitieve informatieverwerking, begrijpend lezen, of kinderen met inzichtproblemen. Onze workshops zijn gericht op praktische toepassingen die direct van waarde zijn in de klas.
We komen graag persoonlijk op de koffie om kennis te maken, vragen te beantwoorden en te bespreken hoe we samen kunnen werken voor het welzijn van jullie leerlingen.
Neem gerust contact met ons op om een afspraak te maken, we staan klaar om jullie te helpen.
Wat vind jij van Obalo?
Het is voor ouders van groot belang om van jou als leerkracht, IB-er, leraar of mentor te horen hoe wij jouw leerling(en) hebben geholpen. Dat helpt hen om te kunnen beoordelen of wij de juiste hulp aan hun kind kunnen bieden.
Voor ons is het ook belangrijk: we willen graag weten wat we goed doen en wat nog beter zou kunnen. Zo kunnen we onze hulp aan kinderen en jongeren steeds blijven verbeteren.
Wil je ons hierbij helpen? Dat kan op verschillende manieren en plekken: hier op de site, op google of op facebook. Alles is even fijn, dus alvast onze dank!
Schrijf een review
Geef ons Google-sterren
Wil je voor ons even een sterrenbeoordeling achterlaten op Google? Vijf sterren zou natuurlijk het allerfijnst zijn 🙂
Het kost maar weinig tijd, maar je helpt ons daar enorm mee: zo kunnen
ouders van kinderen die onze hulp nodig hebben ons beter vinden. Je hebt wel een Google account nodig.
Bij voorbaat dank!
Zet iets fijns op Facebook of Instagram
Je kunt op Facebook of Instagram geen sterren of zo (meer) geven. Maar je kunt wel een bericht plaatsen door een beoordeling achter te laten op onze Facebookpagina: ga naar Obalo op facebook, klik op recensies en beveel ons aan (klik op "ja").
Ook kun je ons natuurlijk aanbevelen bij je vrienden op Facebook of Instagram 🙂 Zo help je hen om ons te vinden als dat nodig is. Vinden we fijn.
En als je ons volgt en onze posts leest, liket en/of deelt zijn we ook blij!
Interessante links en downloads
Hieronder vind je interessante links en downloads voor jou als onderwijsprofessional. We zullen dit regelmatig aanvullen, dus kom af en toe kijken of er weer iets nieuws is.
Sommige vragen worden vaker aan ons gesteld door leerkrachten en mentoren en misschien zijn ze ook interessant voor jou. We hebben ze voor de leesbaarheid in twee groepen verdeeld:
Inhoudelijk
Wat jullie doen, dat kunnen wij toch ook wel op school?
Dat ligt eraan. Als er op school een gespecialiseerde Remedial Teacher is, dan wel en dat juichen we dan enorm toe! We vinden het geweldig als een school op die manier wil bijdragen aan het succes van leerlingen! Elvira werkt in de ochtenden ook als RT-er op een school in Zwolle en daar kan dat dus wel. Op de meeste scholen is dat echter niet (meer) zo en wordt er zorg gegeven door Intern Begeleiders, onderwijsassistenten en door de leerkracht zelf. Ieder met een eigen expertise, maar ze zijn géén Remedial Teacher. Daar is een specifieke opleiding voor nodig en professionalisering door bijscholing.
Naast die opleiding hebben wij nog extra specialisaties: Agnes heeft een opleiding tot psychomotorisch remedial teacher en Elvira heeft een masteropleiding tot psychodiagnostisch specialist gedaan. Die expertise en jarenlange ervaring maakt ons specialisten in leren, waarmee we kinderen en jongeren kunnen helpen in hun leerontwikkeling op een manier die op school eigenlijk niet mogelijk is.
"Wat zij doen, dat kunnen wij ook wel."
Soms horen we van ouders dat een IB-er of leraar zegt: "wat zij doen, dat kunnen wij ook wel." Je kunt je misschien voorstellen dat we dat wel vervelend (en eerlijk gezegd ook wel een beetje respectloos) vinden: het is alsof een tandarts tegen een kaakchirurg zegt "wat jij doet, kan ik ook wel." We hebben veel respect voor wat er op school wordt gedaan: jullie zijn sterk in lesgeven, orde houden, pedagogiek, groepsdynamiek en noem maar op. En wij zijn specialisten op het gebied van leren, als dit bij een leerling op de normale manier met jullie hulp en ondersteuning toch niet goed lukt.
We staan altijd open voor samenwerking en het delen van kennis, het uitwisselen van ervaringen of informatie. Laten we eens samenzitten en in gesprek gaan over wat wij doen, met respect voor elkaars werk. We bespreken graag hoe we kunnen samenwerken om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken.
Helpen jullie ook bij wiskundeproblemen?
Jazeker. Al ligt het wel aan de wiskundeproblemen die een kind heeft. Als hij of zij meer uitleg heeft over een bepaald onderdeel van wiskunde, zeker in de bovenbouw van Havo/VWO, dan is bijles bij een wiskundedocent verstandiger. Maar als de leerling
- al langer moeite heeft met wiskunde
- er meer aan de hand lijkt
- inzichtproblemen lijkt te hebben
- niet goed weet hoe je voor een wiskundetoets moet leren
- meer dan alleen wiskunde lastig vindt
- altijd te weinig tijd heeft voor wiskundetoetsen
dan is hij of zij bij ons zeker aan het juiste adres.
Praktische zaken
Hoe kan ik met Obalo contact opnemen?
Het liefst via e-mail of via het contactformulier op deze site. Jij werkt waarschijnlijk vaak onder schooltijd en wij daar juist na, waardoor bellen vaak niet lukt. Een belafspraak maken kan natuurlijk wel altijd, of een persoonlijke afspraak. Kost wat meer tijd, maar is soms echt waardevol!
Gaan de lessen in schoolvakanties door?
Nee, in schoolvakanties is de praktijk gesloten. We vinden namelijk dat leerlingen die vakanties nodig hebben, vooral als ze op school iets moeilijk vinden. We houden de vakanties van regio Noord aan en de vakanties die de meeste scholen in de gemeente Raalte aanhouden.
Wat gebeurt er bij een roosterwijziging van school?
Bij een roosterwijziging op de middelbare school zoeken we samen met de leerling zo snel mogelijk een andere goede plek. Vaak hebben dan meer van onze leerlingen met roosterwijzigingen te maken, waardoor er wat geschoven moet worden. Het is tot nu toe altijd nog gelukt om iedereen op een ander moment te plaatsen.
Volg ons ook!