Zicht en leren

Wanneer leren wordt belemmerd door problemen in de samenwerking van de ogen


Bij Obalo begrijpen we dat goed zicht veel meer omvat dan alleen 'scherp kunnen zien'. Het gaat ook over hoe de ogen samenwerken en hoe de hersenen de beelden verwerken die via de ogen binnenkomen. Problemen op dit gebied, zoals een gebrek aan oogsamenwerking, kunnen een diepgaande invloed hebben op de ontwikkeling en het dagelijks functioneren van een kind.

Een onvoldoende oogsamenwerking is vaak niet direct zichtbaar en wordt meestal niet ontdekt tijdens een standaard oogonderzoek bij de opticien. Dit kan betekenen dat kinderen die moeite hebben met lezen, schrijven of zelfs met dagelijkse activiteiten, misschien niet de hulp krijgen die ze nodig hebben, omdat de basis van het probleem ongezien blijft.

Dit zou je bijvoorbeeld kunnen merken aan:

  • Is er sprake van ongemakken tijdens het lezen?
  • Beweegt de tekst, lijken zinnen, woorden en of letters te dansen?
  • Wordt na even lezen de tekst wazig en moeilijker leesbaar?
  • Lijken de letters van grootte te veranderen?
  • Ziet je kind letters dubbel of extra letters aan het einde van woorden?
  • Heeft je kind last van vervagende letters, letters die donkerder lijken te worden of juist lijken te flikkeren?
  • Ziet je kind patronen die zich voordoen in de tekst of de witte ruimtes?
  • Is er sprake van kleurillusies? Dit kunnen gekleurde vlekken zijn die over het papier bewegen en afleiden of zelfs woorden onleesbaar maken.
  • Is er bij het lezen of kijken naar een beeldscherm sprake van vermoeidheid; misselijkheid; duizeligheid; of zelfs pijn in de ogen?
  • Klaagt je kind over regelmatig terugkerende hoofdpijn?

Deze ongemakken kunnen wijzen op visuele stress. Wij kunnen een uitgebreide visuele screening afnemen en zullen daarna met een gericht advies komen. Door specifieke oefeningen kan de oogmotoriek en de oogsamenwerking enorm vooruitgaan en daarmee ook het leesproces. Er kan ook nog sprake zijn van nog actieve reflexen die het visuele proces belemmeren. Daar kijken we naar bij een uitgebreide visuele screening.

Herken je de problemen van je kind hierin en wil je weten hoe we je kind kunnen helpen?
Maak dan snel even een afspraak voor een gratis adviesgesprek.

Soms verwijzen we een kind na de screening door naar een orthoptist. Een orthoptist is hierin gespecialiseerd en onderzoekt meer en andere dingen dan een opticien of optometrist. De adviezen van de orthoptist nemen wij ook mee in onze begeleiding.
Je vindt een orthoptist in het ziekenhuis, maar ook bij Jochem voor ogen in Zwolle. Neem gerust contact met ons op als je denkt dat dit voor jouw kind ook nodig is!

Hulp voor je kind

Bij Obalo kunnen we je kind op verschillende manieren helpen. De visuele screening kan bij elk type RT als aanvulling worden gekozen. 

  • remedial teaching ("gewone" RT):
    gerichte begeleiding op maat om het lastige schoolvak te verbeteren. We gaan aan de slag met de nodige basisvaardigheden en we maken het natuurlijk zo leuk en zinvol mogelijk.
    Lees hier meer over RT 
  • psychomotorische remedial teaching (PMRT):
    gerichte begeleiding op maat voor de lastige schoolvakken, in combinatie met het verbeteren van de reflexintegratie en motorische breinontwikkeling.
    Lees hier meer 
  • psychodiagnostische remedial teaching (PDRT):
    gerichte begeleiding op maat voor de lastige schoolvakken, in combinatie met het verbeteren van cognitieve en executieve breinfuncties en het verwerken van informatie in het brein. Lees hier meer 

>