Snappen wat je leest is fijn, zeker als je er ook nog iets mee moet doen. Daarom is begrijpend lezen een must bij alle vakken, zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs. Je hebt inzicht nodig bij alles wat je leest, maar begrijpend lezen klinkt als een los schoolvak. Daarom vinden wij de naam begrijpend lezen ook helemaal niet zo fijn. Wij spreken liever van ‘leesinzicht’.
Inzicht hebben in wat je leest en daarmee aan de slag gaan is een proces waar we ons vaak niet van bewust zijn. Het gaat niet alleen om de letters en de woorden, maar vooral om wat ze je vertellen. Dat gaat gemakkelijker als je beschikt over voldoende woordenschat en technisch goed kunt lezen. Maar soms zit het met de woordenschat wel goed en is technisch lezen niet het probleem. Waarom is het dan voor veel leerlingen toch zo moeilijk te zijn om informatieve teksten te lezen en de inhoud ervan te verwerken? Dat komt omdat het ook nodig is om te kunnen visualiseren, verbinden en controleren. Dat zijn de echte kernvaardigheden van leesbegrip, maar niet ieder kind beheerst deze basisvoorwaarden even goed.
Even een voorbeeld uit de praktijk. Een brugklasleerling met redelijk goede cijfers en een atheneumadvies lukt het toch niet om te begrijpen wat ze leest en te onthouden wat er staat. Al pratend komen we erachter dat ze de betekenis van veel woorden niet kent en dus ook niet kan verbinden met eerder opgedane kennis. Ze leest er daarom maar gauw overheen. Daardoor blijft het een abstract woord en gaat ook de strekking van het verhaal aan haar voorbij. We moeten daarom eerst zorgen dat het woord inhoud krijgt, zodat er een kapstok gecreëerd wordt om de informatie aan op te hangen. We zoeken eerst in de tekst naar aanwijzingen die iets over de betekenis kunnen zeggen. Zijn die er niet dan zoeken we het woord op in het (online)woordenboek. Vervolgens zoeken we naar synoniemen en voorbeelden hoe je het woord nog meer kunt gebruiken. We verzinnen een filmpje om in het hoofd voor je te zien en dat mag best een gek filmpje zijn, want dan onthoud je het nog beter. Op het moment dat het woord inhoud gekregen heeft kijken we opnieuw naar de tekst. Welke functie heeft het woord in de tekst? Wat doet het met de inhoud? Klopt het met wat je eerst dacht of verandert het de betekenis? Dit lijkt heel omslachtig, maar gaat in de praktijk best snel en hoe vaker je het doet hoe vlotter het gaat. Doe je het niet, dan bespaar je misschien tijd, maar ontgaat de strekking van het verhaal je en kun je de vragen erover niet voldoende beantwoorden. Wat je moet leren blijft dan ook niet hangen, waardoor uiteindelijk ook lagere cijfers worden gehaald.
Herken je dit bij jouw kind? Denk je dat het moeite heeft met het begrijpen van wat het leest en lukt het ook na lang leren niet om een voldoende te halen? Dan kan het zijn dat de kernvaardigheden voor lezen met inzicht nog niet voldoende zijn. In de praktijk werken we hier met veel leerlingen aan. Wij kijken naar hoe het gesteld is met deze vaardigheden staat en oefenen die. Op een leuke en effectieve manier.
Werken aan meer leesinzicht kan individueel of in groepje*, maar wordt altijd ondersteund door een breintrainingsprogramma. Wil je hier meer over weten? Vraag dan gerust een adviesgesprek aan. Binnenkort hebben we weer ruimte voor nieuwe leerlingen en hoe eerder je begint hoe meer profijt ze er van hebben bij het leren.
*Speciaal voor leerlingen van groep 6 t/m 8 hebben we een Leesinzicht Boostclub bedacht. Op maandagmiddag van 16.30 tot 17.30 uur gaan we in een klein groepje aan de slag om spelenderwijs meer te weten te komen over een thema. Ongemerkt lezen en leren ze veel meer dan ze denken en krijgen ze handvatten om in de rest van hun schoolcarrière in te zetten. Instromen in het groepje kan op elk moment. Het duurt 8 weken en kan daarna per maand verlengd worden. Lees er hier meer over!