Agnes Eisses is psychomotorisch remedial teacher: zij is specialist in de motorische breinontwikkeling die aan de basis ligt van het leren op school. Hieronder stelt ze zich verder aan je voor!
In 1985 rondde ik aan de PA in Sneek mijn opleiding tot ‘juf’ af en ging aan de slag op basisschool De Driemaster in Hasselt. Daar werkte ik vele jaren met heel veel plezier. In de periode daarna had ik enkele jaren leuk werk in een delicatessenzaak, op een BSO en als vrijwilliger met mensen met niet aangeboren hersenletsel. Ik werd trouwambtenaar in de gemeente Raalte, waar ik intussen naartoe verhuisd was, en dat doe ik nog steeds! Een vacature bij Obalo bracht me eind 2014 terug in mijn oude vak en ik kreeg de smaak weer helemaal te pakken. Ik studeerde na mijn werk online verder om mij verder te specialiseren. Ik deed een opleiding tot studiecoach, daarna deed ik de eenjarige Hbo-opleiding voor Remedial Teacher en vervolgens ging ik me verder verdiepen in de psychomotorische ontwikkeling als voorwaarde voor het leerproces. Ik deed verschillende weekendcursussen bij RMTi Nederland. RMT betekent: Rithmic Movement Theory, en maakt, zoals het al zegt, gebruik van ritmische bewegingen en oefeningen om de neurologische rijping van een kind te stimuleren. Daar leerde ik hoe bij een kind al vanuit de baarmoeder verbindingen worden aangelegd om het te laten ontwikkelen en leren. Ik leerde hoe belangrijk een goed verlopen zwangerschap en bevalling zijn voor die ontwikkeling en hoe de reflexen zich in de eerste levensjaren horen te ontwikkelen. Maar dat gebeurt natuurlijk niet altijd, waardoor niet alle kinderen een ideale start maken. Er vielen bergen kwartjes gedurende de opleiding en in zag veel kinderen uit het verleden en uit de huidige praktijk opeens met heel andere ogen. Ik voelde vaak wel dat er meer moest zijn, maar nu begreep ik ook waarom en hoe! Een echte eyeopener, die mijn werk er inhoudelijk veel mooier op gemaakt heeft! Ik ben nog niet uitgeleerd, want ik wil ook nog meer leren over de visuele ontwikkeling en de schrijf motorische ontwikkeling van kinderen en de invloed daarvan op het leerproces.
Wat betekent Obalo voor jou?
Geen dag is bij Obalo hetzelfde, want geen leerling is hetzelfde. Het is prachtig om samen met een kind te werken aan een doorbraak in zijn of haar leerproces en persoonlijke ontwikkeling, want die gaan hand in hand. Ik kan er enorm van genieten als een leerling aan het eind van een traject zichzelf en zijn manier van leren beter heeft leren kennen en het geleerde zelfstandig kan toepassen, op school met (voorzichtige) sprongen vooruit gaat en trots is op zichzelf! Wat ik ook mooi vind is dat ouders hun kind zien groeien waardoor de sfeer thuis soms ook weer ontspannen is.
Heb je ook hobby’s?
Jazeker! Wandelen met onze hond, dikke boeken lezen, schrijven, tekenen, koken en lekker eten. Ik hou van Qi Gong en yoga en ik zing ook graag, alleen of in een koor.
Agnes geeft bij Obalo:
Agnes geeft bij Obalo: