Zwervend op Pinterest zag ik een plaatje voorbijkomen met de titel: Ben jij een DIPper of ben jij een KIKker? Nieuwsgierig geworden opende ik de pagina en las dat het ging om de Cirkel van 8, een model waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe je zelf invloed hebt op een situatie door de manier waarop je ergens naar kijkt. Stel, je hebt een probleem, je zit met een lastige situatie, een situatie met een storing, hoe reageer je daar dan op? Hoe los je de situatie op en hoe voel je je daar dan bij?

cirkel van 8


Binnen de Cirkel van 8 is dan de vraag:

ben je een DIPper, iemand die denkt iproblemen,
of ben je een KIKker, iemand die kijkt ikansen?



(deze afbeelding komt van VIStrainingen)

Een DIPper:

  • Denkt en handelt vanuit wantrouwen
  • Stelt zichzelf op als slachtoffer
  • Blijft in zijn comfortzone
  • Valt in herhaling
  • Belemmert zijn eigen productieve gedrag

Wanneer je een situatie bekijkt vanuit het DIPper-perspectief? Dan blijft een probleem of situatie voortbestaan en vaak verergert het zelfs.

Maar ben je een KIKker dan:

  • Denk en handel je vanuit zelfwaardering en zelfvertrouwen
  • Neem je initiatief
  • Krijg je meer energie
  • Denk je in mogelijkheden
  • Ben je creatief
  • Handel je vanuit (eigen)waarden
  • Heb je een doel

Ook binnen het KIKker-perspectief kun je last en pijn ervaren. Het verschil is wel dat je vervolgens zelf de verantwoordelijkheid neemt. Al kun je niet met één vingerknip al je problemen oplossen, je doet in ieder geval iets. En dát is al een hele grote stap in de richting van een oplossing.

Bovenstaande is precies wat het werken in een praktijk als de onze zo mooi maakt. Wij hebben geen toverstafjes om de problemen van onze leerlingen op te lossen, maar we gaan wél samen met hen op zoek naar oplossingen. We leren ze hoe het is om een KIKker te zijn en het is prachtig om te zien hoe onze KIKkers groeien en vol zelfvertrouwen zelfstandig verder kunnen. Bij de één gaat dat sneller dan bij de ander, maar uiteindelijk lukt het ze. Allemaal!

.


Tags

huiswerkbegeleiding, plannen, studiecoaching


Misschien ook interessant:

>