Herken je dit bij je leerlingen?

  • Bij begrijpend lezen en verhaalsommen lukt het niet om echt stappen te maken.
  • Het lukt niet goed om (impliciete) verbanden in teksten te zien.
  • Het visualiseren van tekstinformatie is lastig omdat er geen ‘big picture’ wordt gevormd
  • Het kind leest vluchtig en snel

En als je naar het leren in het algemeen kijkt dan zien we vaak dat er, ondanks alle inspanning,
moeilijk vooruitgang te boeken is:

  • Je denkt tijdens de begeleiding vaak: hè, wat doet ie nou, dit kon hij toch?
  • ‘Trucjes’ kunnen wel worden toegepast, maar écht snappen?
  • Er wordt vertraging opgelopen bij het leren en je vermoedt dat de informatieverwerking een probleem vormt.
  • Het redeneren gaat vaak van de hak op de tak.
  • Ze snappen het wel maar ze kunnen niet de lijn in logisch denken vasthouden
  • De uitleg kan niet flexibel op andere taakjes worden toegepast
  • De stap van concreet naar abstract gaat moeizaam
  • Het wisselen van strategie lukt niet goed.
  • Bij groepsactiviteiten krijgen ze niet alles mee.
  • Ze hebben een werkgeheugenprobleem waarbij opvalt dat met name de bewerking van de informatie niet optimaal verloopt.
  • En als er een onderzoek heeft plaatsgevonden:
    • Op de CELF scoren ze laag op begrippen en aanwijzingen volgen, woordcategorieën deel B en semantische relaties. Tekstbegrip is ook onder gemiddeld daar waar het kritisch denken en gevolgtrekkingen betreft.
    • Bij een intelligentietest is er een lage score bij het fluïde redeneren

Herken je dit bij je leerlingen?

  • Bij begrijpend lezen en verhaalsommen lukt het niet om echt stappen te maken.
  • Het lukt niet goed om (impliciete) verbanden in teksten te zien.
  • Het visualiseren van tekstinformatie is lastig omdat er geen ‘big picture’ wordt gevormd
  • Het kind leest vluchtig en snel

En als je naar het leren in het algemeen kijkt dan zien we vaak dat er, ondanks alle inspanning, moeilijk vooruitgang te boeken is:

  • Je denkt tijdens de begeleiding vaak: hè, wat doet ie nou, dit kon hij toch?
  • ‘Trucjes’ kunnen wel worden toegepast, maar écht snappen?
  • Er is een leervertraging door een bijzondere informatieverwerking 
  • Het redeneren gaat vaak van de hak op de tak.
  • Ze snappen het wel maar ze kunnen niet de lijn in logisch denken vasthouden
  • De uitleg kan niet flexibel op andere taakjes worden toegepast
  • De stap van concreet naar abstract gaat moeizaam
  • Het wisselen van strategie lukt niet goed.
  • Bij groepsactiviteiten krijgen ze niet alles mee.
  • Ze hebben moeite met het bewerken van info in het werkgeheugen

Vaak wordt over deze kinderen gezegd dat het “er niet in zit”, dat het een inzichtprobleem is. Maar je vraagt je af of dat wel zo is; je onderbuik zegt dat er vaak meer in zit dan er nu uitkomt.
 
Het probleem van deze kinderen zit erin dat hun brein van zichzelf minder goed in staat is om binnenkomende informatie goed te ordenen en basale verbanden te leggen. Dit is vooral belangrijk bij begrijpend lezen en inzichtelijk rekenen en daarom vallen deze kinderen bij die vakken vaak op.

Je wilt deze kinderen graag helpen om meer inzicht te krijgen en zich daardoor beter te ontwikkelen in het begrijpend lezen en het inzichtelijk rekenen. Maar hoe?

Om beter logisch na te kunnen denken en verbanden te kunnen leggen is een groot relationeel netwerk in het brein nodig: hoe meer verbindingen er in het brein aangelegd worden en hoe steviger het netwerk van kennis en relaties is, des te beter het (lees-)begrip.

Vaak wordt over deze kinderen gezegd dat het “er niet in zit”, dat het een inzichtprobleem is. Maar je vraagt je af of dat wel zo is; je onderbuik zegt dat er vaak meer in zit dan er nu uitkomt.
 
Het probleem van deze kinderen zit erin dat hun brein van zichzelf minder goed in staat is om binnenkomende informatie goed te ordenen en basale verbanden te leggen. Dit is vooral belangrijk bij begrijpend lezen en inzichtelijk rekenen en daarom vallen deze kinderen bij die vakken vaak op.

Je wilt deze kinderen graag helpen om meer inzicht te krijgen en zich daardoor beter te ontwikkelen in het begrijpend lezen en het inzichtelijk rekenen. Maar hoe?

Om beter logisch na te kunnen denken en verbanden te kunnen leggen is een groot relationeel netwerk in het brein nodig: hoe meer verbindingen er in het brein aangelegd worden en hoe steviger het netwerk van kennis en relaties is, des te beter het (lees-)begrip.

Dit relationele netwerk versterk je via twee routes: 
1. door middel van het breintrainingsprogramma S.M.A.R.T. Hiermee traint het brein basale logische verbanden, waardoor het relationele netwerk als het ware van binnenuit wordt versterkt.
2. Door een motiverende, metacognitieve aanpak om het leesinzicht te verbeteren, waarmee het relationele en kennisnetwerk wordt vergroot en uit zichzelf op een goede manier met teksten leren omgaan.

Met deze aanpak geef je kinderen de vaardigheden waar ze hun leven lang plezier van zullen hebben. En jij kunt leren hoe je hiermee het verschil kunt maken voor deze kinderen!

We helpen je zo:

Er zijn drie cursusdagen die je op diverse manieren kunt combineren.

Dit relationele netwerk versterk je op twee manieren: 1. door middel van het breintrainingsprogramma S.M.A.R.T. Hiermee traint het brein basale logische verbanden, waardoor het relationele netwerk als het ware van binnenuit wordt versterkt.2. Door een motiverende, metacognitieve aanpak om het leesinzicht te verbeteren, waarmee het relationele en kennisnetwerk wordt vergroot en uit zichzelf op een goede manier met teksten leren omgaan.

Met deze aanpak geef je kinderen de vaardigheden waar ze hun leven lang plezier van zullen hebben. En jij kunt leren hoe je hiermee het verschil kunt maken voor deze kinderen!

We helpen je zo:

Er zijn drie cursusdagen die je op diverse manieren kunt combineren.

LEESINZICHT
basis

1 dag

Je dompelt je een hele dag onder in de basis van het begrijpend lezen.
 
Je leert:

  • wat leesbegrip echt is, wat de nodige onderliggende kernvaardigheden zijn en hoe dat nou met toetsen zit
  • alles over het LeesInzicht model, wat je je leerlingen wilt aanleren en waarom
  • hoe je praktisch met het LeesInzicht model aan de slag gaat om het leesbegrip een boost te geven
S.M.A.R.T.
COACH

1 dag

De beste combi: word ook SMART coach! Dit kan na "LeesInzicht basis" of "LeesInzicht practitioner". 
Je leert:

  • Welke basale relaties getraind moeten worden om bij te dragen aan het lees- en rekenbegrip
  • hoe je het kunnen leggen van verbanden kan trainen m.b.v. S.M.A.R.T.
  • wat de essentie is van
    wat kinderen moeten kunnen om een tekst te begrijpen
  • en hoe je dit praktisch met de kinderen aanpakt.

Je kunt zelf de combinatie van cursusdagen kiezen die het best bij jouw werksituatie past:

Het beste is uiteraard de combinatie van LeesInzicht basis, practitioner en S.M.A.R.T. In deze combi van drie dagen (verspreid over een aantal weken) leer je alle ins en outs van S.M.A.R.T. en de LeesInzicht aanpak om meteen gedegen en met onze ondersteuning aan het werk te kunnen met je leerlingen.

Wil je liever - eerst - alleen de basis van de LeesInzicht aanpak leren? Dat kan uiteraard ook! Je doet dan de twee LeesInzicht cursusdagen: LeesInzicht Basis en LeesInzicht Practitioner. Of je kiest voor LeesInzicht Basis samen met S.M.A.R.T.

In sommige gevallen is het logisch dat je kiest voor een enkele cursusdag, waarin je óf alleen S.M.A.R.T. coach wordt, óf de basis van LeesInzicht leert. Alleen LeesInzicht Basis omdat je al S.M.A.R.T. coach bent of als je gewoon met een enkele dag wilt beginnen. Of alleen LeesInzicht Practitioner omdat je de basiscursus al hebt gedaan. 

Kies dus gewoon wat bij je past!

LEESINZICHT
basis

1 dag

Je dompelt je een hele dag onder in de basis van het begrijpend lezen.
 
Je leert:

  • wat leesbegrip echt is, wat de nodige onderliggende kernvaardigheden zijn en hoe dat nou met toetsen zit
  • alles over het LeesInzicht model, wat je je leerlingen wilt aanleren en waarom
  • hoe je praktisch met het LeesInzicht model aan de slag gaat om het leesbegrip een boost te geven
S.M.A.R.T.
COACH

1 dag

De beste combi: word ook SMART coach! Dit kan na "LeesInzicht basis" of "LeesInzicht practitioner". 
Je leert:

  • Welke basale relaties getraind moeten worden om bij te dragen aan het lees- en rekenbegrip
  • hoe je het kunnen leggen van verbanden kan trainen m.b.v. S.M.A.R.T.
  • wat de essentie is van
    wat kinderen moeten kunnen om een tekst te begrijpen
  • en hoe je dit praktisch met de kinderen aanpakt.

Je kunt zelf de combinatie van cursusdagen kiezen die het best bij jouw werksituatie past:

Het beste is uiteraard de combinatie van LeesInzicht basis, practitioner en S.M.A.R.T. In deze combi van drie dagen (verspreid over een aantal weken) leer je alle ins en outs van S.M.A.R.T. en de LeesInzicht aanpak om meteen gedegen en met onze ondersteuning aan het werk te kunnen met je leerlingen.

Wil je liever - eerst - alleen de basis van de LeesInzicht aanpak leren? Dat kan uiteraard ook! Je doet dan de twee LeesInzicht cursusdagen: LeesInzicht Basis en LeesInzicht Practitioner.

In sommige gevallen is het logisch dat je kiest voor een enkele cursusdag, waarin je óf alleen S.M.A.R.T. coach wordt, óf de basis van LeesInzicht leert. Alleen LeesInzicht Basis omdat je al S.M.A.R.T. coach bent of als je gewoon met een enkele dag wilt beginnen. Of alleen LeesInzicht Practitioner omdat je de basiscursus al hebt gedaan. 

Kies dus gewoon wat bij je past!

Ik hoop je te zien op een van deze cursusdagen 

Tot dan! 

Elvira Pont

  • Drostenkamp 1a, 8101BX Raalte
  • info@obalo.nl
  • 0572-850400

Stuur mij een berichtje

Naam*
E-mail*
Bericht
0 of 350
>