Hoe kán dat nou?

Blog door Agnes

 

Aan de manier waarop Rick de schuttingdeur opensmijt merkt Leny dat zijn dag niet gegaan is als hij verwacht had. Wanneer hij de fiets dan ook nog eens tegen de tuintafel aan parkeert en Rick zuchtend in de eerste de beste stoel neerploft, weet ze dat het tijd is voor een voorzichtig gesprek. Ze zal haar woorden met zorg moeten kiezen.

 

Leny loopt met haar koffie in de hand de tuin in en vraag of hij ook iets wil drinken. Een paar verdrietige ogen kijken haar aan. ‘Hoe kán dat nou! Ik had zo goed geleerd en ik zat daar maar naar dat papier te staren alsof het Chinees was… Ben ik nou zo dom, of, of … grrrr’.

Rick had vandaag een proefwerk economie en daar heeft hij dagenlang enorm hard op zitten blokken. Hij staat er niet geweldig voor en elke onvoldoende is op dit moment één teveel. Leny vraagt zacht: ‘Had je gisteravond het idee dat je alles wist?’ Rick knikt en poetst met een boos gebaar de tranen uit zijn ogen. ‘Hoe heb je het geleerd en heb je papa nog gevraagd om je te overhoren?’ Rick zegt korzelig: ‘Papa was te druk en jij snapt hier toch niks van… Ik heb het hoofdstuk wel tachtig keer overgelezen”. Leny heeft eigenlijk geen idee hoe haar zoon leert. Hij sluit zich een tijdje op in zijn kamer en als hij klaar is komt hij naar beneden. ‘Ik maakte vroeger uittreksels van mijn leerwerk. Doe jij dat ook?’ vraagt Leny. ‘Ik weet niet eens wat een uittreksel is,’ mompelt Rick. Leny en Rick kletsen wat over en weer en Leny komt erachter dat haar uittreksels tegenwoordig samenvattingen heten en dat haar zoon die niet maakt. Hij leest de tekst en leert de begrippenlijst door deze erin te stampen.

Die avond liggen Leny en ik naast elkaar op onze yogamatjes. Het lukt haar maar niet om zich te ontspannen. Na de les fietsen we samen naar huis en vertelt ze over Rick en zijn slechte cijfers. Ze vertelt dat Rick er zelf ook niets van snapt dat hij er zo slecht voorstaat. Hij besteedt veel tijd aan zijn huiswerk. Als ik haar vraag hoe hij leert, moet ze me het antwoord schuldig blijven. ‘Hij maakt geen uittreksels, maar hoe hij het wel doet weet ik eigenlijk helemaal niet. Ben ik nu een slechte moeder?’

Bij een glaasje wijn vertel ik haar over de verschillende leerstijlen die er zijn en hoe ieder brein er qua zintuigontwikkeling een voorkeursleerstijl op nahoudt. Ben je meer visueel ingesteld, dan moet je het hebben van tekst en beelden, van de uitleg op het bord en van het maken van flitskaartjes. Wanneer je meer auditief bent ingesteld, dan is goed luisteren belangrijk. Opletten in de klas als het wordt uitgelegd. Zelf de teksten en woordjes hardop uitspreken of het geleerde uitleggen aan een ander. Bij de kinesthetische leerstijl vertel ik haar over het beleven van de leerstof. Het kunnen voelen, soms zelf letterlijk. Er een toneelstukje van maken of iets zelf uitproberen. Tot slot komen we bij de meest abstracte leerstijl: de auditief digitale. Hier speelt logica de hoofdrol. Er een formule van kunnen maken. Oorzaak en gevolg. Als ik de deur achter Leny in het slot draai heeft ze een uitnodiging op zak om samen met Rick naar de praktijk te komen, waar ik met hem in gesprek zal gaan over zijn manier van leren. Ik zie het nog wel weer goed komen met Rick. Hij wil zich er in ieder geval voor inzetten!