OMG ik heb een proefwerk!

Blog door Agnes

 

Ik droom wel eens dat ik zomaar opeens examen moet doen terwijl ik de lessen niet heb gevolgd en niets heb geleerd. Woelend en onrustig in mijn hoofd wordt ik dan wakker. En als ik dan op de rand van mijn bed zit dan weet ik best dat het maar een droom is, maar toch… Meestal droom je zulke gekke dingen wanneer je het een periode heel druk hebt en er veel van je verwacht wordt.

 

Toch is het voor sommige leerlingen helaas vaak de naakte waarheid. Wanneer  ze zich pas bij het ontbijt realiseren dat ze die dag een proefwerk hebben, dan zijn ze dus echt hartstikke te laat! Smoesjes zijn zo verzonnen, maar die veranderen niets aan de situatie: ze hebben niet geleerd en zijn dus ook niet voorbereid…

Op zo’n moment is het heel logisch dat je je zorgen maakt, dat je dichtklapt en dan is de kans dat het een (dikke) onvoldoende wordt inderdaad groot.

Maar stel nou dat het wél in je agenda staat en je het wél goed hebt geleerd. Er zijn leerlingen die zich uit de naad werken en tóch iedere keer weer een onvoldoende halen, omdat ze tijdens het proefwerk helemaal dichtklappen. Herken je dat? Je weet opeens niets meer en zit met hartkloppingen en zweethanden naar je papier te staren. Dan heb je last van toetsangst… Die toetsangst lijkt soms zelfs helemaal bezit van je te nemen. Maar toch is dat niet zo! Je hebt zelf altijd de controle. Je moet alleen wel weten hoe!

Ga er mee aan de slag. Blijf er in ieder geval niet in je eentje mee rondlopen. Vraag hulp. Praat erover met je docent, je mentor, studiecoach en ook met ouders.

Om te beginnen is het belangrijk dat je bij jezelf ontdekt wat er met je gebeurt als je een proefwerk hebt. Daarnaast is het belangrijk dat je voor je zelf onderkent dat je bang bent voor een toets. Bang bent om te falen. Dat is geen schande, maar gewoon een feit! Als je dat onder ogen ziet kun je beginnen aan het overwinnen van die angst.

Bedenk wat je zou kunnen doen wanneer je de toets-angst voelt opkomen. Je zou bijvoorbeeld eerst 10x rustig kunnen ademen, een ontspanningsoefening kunnen doen, helpende gedachten denken… De naam zegt het al: helpende gedachten. Er bestaan namelijk ook níet helpende gedachten! Vraag je bij jezelf af: wat doen deze gedachten met mij? Helpt dit gedrag mij? Wat zou ik anders kunnen denken? Misschien heb je ook wel black-outs. Door te weten wat je kunt doen als je dit overkomt, neemt de angst soms al af. Het is niet meer zo erg als dit gebeurt.

Dat is de eerste stap, als het gaat om toets-angst.

Als je verlost wilt worden van je toets-angst en je wilt aan de slag met jezelf dan heb je die eerste stap al gezet. Angst kun je overwinnen! Soms heb je daar hulp bij nodig, maar het kán! Jij kunt het!