Zeven groene verfspatten

Blog door Agnes Eisses

 

Half acht. Ik zit aan tafel met mijn ontbijt, een groot glas thee en de krant. Heerlijk om zo de dag te mogen beginnen. Op pagina 7 van de Stentor grijnst me de tekening van een wanhopig puberhoofd tegemoet. De bovenkant is open als een trechter en deze stroomt vol met formules, papieren met tekst, de koppen van Mao, Hitler, Napoleon en nog veel meer.

De tekening neemt een groot deel van de bladzijde in beslag. De tekst eromheen heeft als titel: ‘Huiswerk maken doe je zo!’ Ik knip de pagina uit en neem hem mee naar Obalo XL.

Leerlingen bij Obalo XL krijgen, als ze starten met hun (eerste) pakket, een door ons ontwikkeld Toolbook. In dat Toolbook staan zeven hoofdstukken die corresponderen met zeven thema’s die wij essentieel vinden voor succes op school: inzicht, motivatie, focus, leren leren, plannen, zelfvertrouwen en basiskennis. Voorop onze folder staan deze zeven thema’s afgebeeld als zeven groene verfspatten. Binnenin de folder staat een trechter waarin de zeven verfspatten samenkomen en zo samen leiden tot schoolsucces. Een hoopvol plaatje. Wanneer één van de zeven minder goed functioneert, dan ondervinden alle andere daar hinder van en komt het schoolsucces in gevaar. Voor ons is het een uitdaging om te ontdekken wat bij een puber minder goed functioneert om daar vervolgens op maat hulp bij te kunnen bieden.

Het krantenartikel staat vol goede raad en studietips. Het roert herkenbare thema’s aan. Ik tel al onze zeven verfspatten. Toch wel een prettig gevoel. De studietips gaan voor de meeste leerlingen wel op, maar niet iedereen is gelijk. Niet ieder brein verwerkt informatie op dezelfde manier. Soms weet een puber uit zichzelf welke manier van leren het beste voor hem werkt. Veel leerlingen worstelen echter met hun manier van leren. Ze steken er veel tijd en energie in, toch blijft de beloning in de vorm van een mooi cijfer uit. Als dat te lang zo doorgaat gooien ze het bijltje erbij neer. Dan heb je te maken met een teleurgestelde, faalangstige, boze of onverschillige puber.

Leren leren

Goed leren kun je leren, om te beginnen door uit te zoeken welke leerstijl het beste bij je brein past. De ene leerling is meer visueel ingesteld en de ander meer auditief. Weer een ander moet eerst ergens de logica van inzien of het zelf beleven, voelen. Voor elk van deze leerstijlen zijn strategieën, tips en trucs, die daar precies op aansluiten. Soms is het nodig om een andere manier van leren aan te leren en dat valt niet altijd mee. Dat kost tijd en moeite en dat zijn vieze woorden voor veel pubers. Maar wanneer die nieuwe manier van leren een tijdje wordt uitgeprobeerd en de cijfers gaan omhoog , dan verschijnt er een trotse glimlach en neemt de motivatie en inzet om zelfstandig op de nieuwe manier aan de slag te gaan toe.

Welke manier van leren je ook hebt, de onderstaande regel geldt voor iedereen.

We onthouden:                             

10%       van wat we lezen

20%       van wat we horen

40%       van wat we zien

60%       van wat we zeggen/uitspreken

70%       van wat we hardop uitspreken én zien

90%       van wat we uitspreken, zien én doen (schrijven)

 

Hoe dat kan? Steeds wanneer je iets leert wordt er in je brein een verbinding gelegd en iedere keer als je het geleerde herhaalt wordt die verbinding steviger. Hoe meer zintuigen je inschakelt hoe meer verbindingen er worden gelegd en hoe groter dus de kans dat je tijdens een proefwerk de opgeslagen kennis terug kunt halen. Afwisselen en herhalen zijn belangrijk, maar ook korte pauzes nemen tijdens het leren. In die pauzes krijgen je hersen de gelegenheid om aan de verbindingen te werken en het geleerde op te slaan.

Half acht. Ik zit met mijn laptop op de bank en herlees nog even het bovenstaande verhaal. Ik kom tot de conclusie dat het een voorrecht is om met deze doelgroep te werken. Soms moet je door dikke muren heen, maar als het kwartje valt dan is de beloning groot. Soms is het een blozende glimlach, soms een spontane glimlach of een uitbundige uitroep: ‘Ik had een acht!’