De Relatieve Tijdstheorie

Column door Elvira Rouwenhorst-Pont, in 2014 verschenen in Salland Centraal

 

Als mensen geen klokken of kalenders zouden hebben, zou tijd dan bestaan? Je kunt dan in ieder geval niet te laat komen. Of iets te laat inleveren. Of je laten overvallen door een toets die je niet zag aankomen…. Herkenbaar? Het begint allemaal bij hoe je tijd beleeft.

Een eenzaam ritje kan veel langer duren dan hetzelfde ritje naast een gezellige vriendin. In je beleving dan. Einstein zei met zijn relativiteitstheorie: tijd is relatief. Hij betrok het op natuurwetenschappen, maar het is ook van toepassing op ons dagelijks leven.

Op de dag dat ik dit schrijf is de zomertijd ingegaan. Bij velen wordt het tijdbesef dan even flink door elkaar gerammeld. Maar de “relatieve tijdstheorie” gaat verder: de manier waarop je tijd beleeft zit simpelweg in je systeem. En net als bij ruimtelijk inzicht, ben je er wel of juist niet goed in. Iemand die weinig besef heeft van tijd, vertrekt vaker te laat van huis, kan slechter inschatten hoe lang iets zal gaan duren en is vaak niet (of nét) op tijd klaar. Er zijn veel mensen die hier “last” van hebben. Veel pubers die erop worden aangesproken. Alsof iedereen dat even goed moet kunnen, zonder dat hen wordt geleerd hoe je het beter aan kunt pakken.

Ik ben in het verleden vaak afspraken vergeten. Niet uit onwil of laksheid, maar mijn tijdbeleving is gewoonweg flut. Daar is niet veel aan te doen, behalve hulpmiddelen inschakelen: mijn mobiele agenda geeft een pingeltje als ik iets moet. Het digitale tijdperk heeft me gered. Van alle leerlingen op het voortgezet onderwijs wordt verwacht dat zij leerwerk en werkstukken inplannen en op tijd klaar hebben. Terwijl er enorme verschillen bestaan in tijdsinzicht (ik zie dat alleen al bij mijn eigen kinderen), worden de verwachtingen niet aangepast. Het staat toch in je agenda? Áls alles er al in staat, dan geeft een papieren agenda geen herinnering. Het helpt je ook niet bij je planning.

Jongeren die dit lastig vinden, denken er niet aan dat je niet veel huiswerk kunt maken op een trainingsavond van de voetbal. En dat je er dus eerder mee moet beginnen. Ze laten zich de avond tevoren overvallen door teveel huiswerk of grote opdrachten die je dan gewoon niet meer af kunt krijgen. Het kost ouders en docenten veel tijd en frustratie om te zorgen dat deze jongeren op tijd komen, op tijd geleerd hebben en alles op tijd hebben ingeleverd.

Hoe lossen we dat op? Ik zeg: iedereen een Ipad met een verplichte digitale agenda!

Of, nog beter: gewoon wat meer hulp, begrip en acceptatie.