Betere leerprestaties, meer zelfvertrouwen
Praktijk voor Remedial Teaching & Orthopedagogiek
'Indy had erg veel moeite met rekenen in groep 4. In groep 5 zijn we begonnen met begeleiding en Indy heeft er veel baat bij. Ze snapt rekenen beter en vindt het ook veel leuker.'
'Zijn niveau is verbeterd, maar nog belangrijker, hij heeft geen hekel aan lezen meer! En dat is de echte winst!'
'Het was heel mooi om als ouders te merken dat hij echt geholpen werd met zijn specifieke rekenproblemen en dat we een zelfverzekerder kind hadden dat de examenperiode in ging.'
'Wat ik het meest bijzondere vind aan de Obalo begeleiders, is dat ze echt naar het kind kijken. Ze zien wat werkt voor dit kind én ze passen de methode daar op aan.' 
'Voordat zij de begeleiding kreeg was ze een onzeker meisje die dacht dat ze niet veel kon. Maar door de diagnose weet zij dat het niet aan haar ligt, maar dat ze iets heeft waar door goede begeleiding mee te leven valt.'

'Timo heeft heel veel geleerd tijdens de dyslexielessen. Is enorm vooruit gegaan. Hierdoor kan hij de lessen beter volgen en gaan de schoolprestaties ook vooruit. Hierdoor krijg je meer plezier en zelfvertrouwen.'

'Femke is de cursus kookkracht onzeker in gegaan en erg opgebloeid weer uitgekomen. Ze kan beter leren, zit beter tussen de kinderen in de klas, is er veel zelfverzekerder uitgekomen.'

Hoe verloopt een onderzoek?

Als u kiest voor een onderzoek, hoe gaat dat dan in zijn werk? Wat kunt u van ons verwachten en is het spannend voor uw kind?

Een onderzoek bestaat grofweg uit 3 fases:

Informatie

Het onderzoek start eigenlijk al in het adviesgesprek. U vertelt wat er aan de hand is en samen bepalen we of een onderzoek nodig of verstandig is. 

Daarna krijgt u een vragenlijst en ook vragen we informatie op bij de school van uw kind. Soms bellen we u om nog meer te kunnen vragen. Al deze gegevens worden door ons bekeken en we stellen vast wat er onderzocht moet worden. 

We maken een voorstel voor het onderzoek waarin we aangeven wat we willen of moeten onderzoeken en op welke dag(en) we dat kunnen doen.

Onderzoek

Op de eerste onderzoeksdag (bijna altijd in de ochtend) zien we uw kind meestal voor het eerst en hij ons dus ook. Dat kan best een beetje spannend zijn, maar de ervaring is dat dat maar heel kort duurt. We kletsen even gezellig en dan gaan we de tests doen. U bent daar niet bij aanwezig, omdat dat teveel afleidt.

Per kind ziet het onderzoek er anders uit, maar we doen in elk geval opdrachten die met de moeilijke vakken te maken hebben. Verder zijn er meestal verteltaken en doe-opdrachten, zoals puzzels.

De kinderen vinden het meestal leuk om te doen. Wel is een hele onderzoeksochtend heel intensief waardoor uw kind erna best moe kan zijn.

Verslag en advies

Na het onderzoek hebben we alle gegevens die we nodig hebben. We analyseren de gegevens zorgvuldig en brengen ze met elkaar in verband. We zoeken naar verklaringen voor de moeite die uw kind heeft met een of meer vakken: we willen het begrijpen. We overleggen daar ook over met onze collega's: zo kunnen we gebruik maken van verschillende specialismen binnen ons team.

We schrijven over het hele onderzoek een uitgebreid verslag en geven daarin gerichte, praktische adviezen. Dit verslag is normaal gesproken binnen ca. 4 weken klaar.

We bespreken de conclusies en adviezen met u. Als u dat wilt, dan mag iemand van school bij het gesprek aanwezig zijn, maar dat is niet altijd haalbaar of nodig.

'Mijn kind heeft het uitgebreide onderzoek gehad bij Obalo, om te kijken of hij dyslexie heeft. Hij heeft het onderzoek als erg prettig ervaren. Hij werd vriendelijk ontvangen en vond de "spelletjes" erg leuk.  
Wij, als ouders zijnde, vonden met name de uitslag van het onderzoek erg interessant. (…) Hierdoor weten we wel wat zijn valkuilen zijn (waar de frustratie vandaan komt) en nu heb ik regelmatig gesprekken op school, zodat we hem goed kunnen begeleiden.
Het verslag van Obalo was erg uitgebreid en goed leesbaar. De uitleg die we destijds gehad hebben van het verslag was duidelijk.
Wat we prettig vonden was dat we altijd met vragen bij Obalo terechtkunnen en mocht het nodig zijn nog bijles.'
- N. Mijsters

Kosten

De kosten van het onderzoek betaalt u zelf. U kunt ervoor kiezen om ineens of in termijnen te betalen. Er is voor zover bekend helaas geen vergoeding mogelijk vanuit de gemeente of de zorgverzekering.

Denkt u na over een onderzoek voor uw kind?

In een gratis adviesgesprek kunt u vertellen wat uw zorgen zijn. Wij geven u dan een goed advies: is dat een onderzoek (en welke dan) of is een onderzoek niet nodig maar kunt u beter kiezen voor begeleiding voor uw kind? Neem dan contact op voor een afspraak. 

 

 Klik hier om een afspraak te maken 

 

 

Goede diagnosestelling van waaruit we hem verder kunnen helpen. Het is voor Thijs een startpunt om verder te werken aan zijn zelfstandigheid en leesvaardigheden.
- M. Snijders

Herkent u een van deze punten?

  • De schoolresultaten vallen tegen; u heeft het gevoel dat er meer in zit dan eruit komt
  • De cijfers van een bepaald vak zijn (te) laag en u denkt dat er iets aan de hand is
  • School en u hebben al van alles gedaan, maar de achterstand blijft
  • Uw kind heeft het zwaar: hij/zij moet hard werken op school, maar toch vallen de cijfers tegen
  • Het zelfvertrouwen van uw kind wordt minder, uw kind denkt negatief over wat hij/zij kan
  • Het is niet duidelijk op welke school voor Voortgezet Onderwijs uw kind het beste past

Dan kan een onderzoek verstandig zijn. 

 

Informatie

Onderzoek bij Obalo

Als er iets op school echt niet goed gaat, kan een onderzoek verstandig zijn, om te begrijpen hoe dat komt en wat het kind nodig heeft.

Informatie

Welke onderzoeken kan Obalo doen?

Obalo kan in principe alles onderzoeken wat met het leren te maken heeft: de vaardigheden rond een vak, denkfuncties, concentratie enzovoort.

Informatie

Hoe verloopt een onderzoek?

Als u dan kiest voor een onderzoek, hoe gaat dat dan in zijn werk? Wat kunt u van ons verwachten en is het spannend voor uw kind?